dinsdag 10 maart 2009

Kinderen

Als kinderen leven met kritiek, leren ze te veroordelen.
Als kinderen leven met vijandigheid, leren ze te vechten.
Als kinderen leven met angst, leren ze zorgelijk te zijn.
Als kinderen leven met medelijden, leren ze medelijden met zichzelf te hebben.
Als kinderen belachelijk worden gemaakt, leren ze verlegen te zijn.
Als kinderen leven met jaloezie, leren ze afgunst te voelen.
Als kinderen leven met schaamte, leren ze zich schuldig te voelen.
Als kinderen leven met bemoediging, leren ze zelfvertrouwen.
Als kinderen leven met tollerantie, leren ze geduldig te zijn.
Als kinderen leven met lof, leren ze hoe het is om gewaardeerd te worden.
Als kinderen leven met acceptatie, leren ze lief te hebben.
Als kinderen leven met goedkeuring, leren ze dat ze leuke mensen zijn.
Als kinderen leven met erkenning, leren ze dat het goed is om een doel voor ogen te hebben.
Als kinderen moeten delen, leren ze gul te zijn.
Als kinderen leven met oprechtheid, leren ze trouw aan de waarheid te zijn.
Als kinderen leven met eerlijkheid, leren ze rechtvaardig te zijn.
Als kinderen leven met vriendelijkheid en consideratie, leren ze respect.
Als kinderen leven met veiligheid, leren ze vertrouwen te hebben in zichzelf en in degenen om hen heen.
Als kinderen leven met vriendschap, leren ze dat de wereld een aangename plek is om in te wonen.
dorothy law nolte

6 opmerkingen:

r zei

Mooi Miriam,
het is allemaal heel waar!!
groetjes Susan

Anoniem zei

Wat een mooie blog heb je gemaakt.Leuke kleuren.
Mooi gedicht.
Is dat je ventje???Hij kijkt zo lief.

Daaag en groetjes van Annemieke

Miriam zei

Mooi he, ik las het bij colourfullflowergirl en ik vond het zo'n waarheid.

Ja, ik heb m'n weblog weer eens een nieuw jasje gegeven, beetje retro/vintage achtig.

Dat is inderdaad m'n manneke dat ons zo lief aankijkt.

Groetjes,
Miriam

Anoniem zei

Mooi !
Groetjes Ingrid.

MariecusBruyn zei

En als kinderen al deze positieve dingen geleerd wordt, dan ontstaat er een veel leukere wereld om in te leven.
Ik doe alvast mijn best om dit bij te brengen!
En zeg nu eerlijk: zo'n prachtige kindersnoetjes brengen toch het beste in de mens naar boven, niet?

Miriam zei

Daar doe ik ook m'n best op! (valt niet altijd mee hoor, eerlijk gezegd) Ik vond dit gedicht zó toepasselijk op hoe ik erover denk en probeer te handelen (ook voor mezelf) vandaar dat ik dit plaatste.

Groetjes,
Miriam