maandag 15 augustus 2011

M'n allereerste quiltsel.

Ik deed mee aan de Clubcrea van Club Naald en Draad, het zou een mugrug worden deze keer. Een mugrug is een grote onderzetter voor een beker thee/koffie/chocomelk met daarnaast nog ruimte voor een koek oid. Ik ga zulke grote onderzetters niet gebruiken dus ik heb een gewone onderzetter gemaakt (de bedoeling is dat ik er nog 3 bij ga maken, heb ik een leuke set voor op tafel).

Het paperpiecen ging goed, het 'dubbelen ook (top, vulling en achterkant netjes tegen elkaar rijgen) maar dan: quilten! Ik zou 'in the ditch' quilten, dan quilt je precies op de naad die je gemaakt heb met het paperpiecen (of welke methode je ook gebruikt om een top te maken). Met de naaimachine heel langzaam en zo precies mogelijk ben ik aan de slag gegaan, dat lukte vrij redelijk! Dit is echt iets dat je moet oefenen zodat het steeds netter gaat.

Maar toen: de rand rondom.............wat een gepriegel zeg! Ik wilde een rand die aan voor- en achterkant 6 mm breed was. Ik knipte stofstroken (dat wordt een rolmes kopen!!!) van 2,5 cm en priegelde die als rand rondom. Ik kreeg al een tip om 5 cm te knippen/snijden, dubbel te vouwen en met de rafelrandjes dicht langs de bovenkant van het werkstuk te naaien (daarna omslaan en aan de achterkant vastzetten: geen gedoe met rafelende stof zoals ik dus had vandaag) En dan de hoeken...........daar moet ik mij nog eens goed in verdiepen want dat lukte niet zo goed (dat zie je ook wel op de fotoos). Maar: ik vond het ontzettend leuk om te doen! Het smaakt naar meer!!!

En dit is dan m'n onderzetter (mini mugrug) voorkant:


achterkant:


6 opmerkingen:

Anoniem zei

Die is leuk geworden! Gefeliciteerd!

Pauline zei

Ziet er heel goed uit!

Yvette zei

Oh ja Miriam, dat herinner ik me nog, de randen afwerken. Ik knipte schuine stof naaide dat op de voorkant verkeerde kant boven streek een zoompje en dan de achterkant...maar dan de hoekjes nog....oooh een crime.
Ik las dan je een vilten ketting gemaakt hebt. Als ik je nu vilt stuur, wil jij dan een kraal voor mij maken voor mijn feltunited project? Heb je face book? Daar heb ik een heel project georganiseerd maar ook op mijn blog staat er een stukje over.

en over dat niets....daar hoort natuurlijk achter ...ik ben alles! Knoop je dat goed in je oren?
liefs

GRANNY'S HOUSE zei

http://www.youtube.com/watch?v=9wdC1_1_cx0

Alle begin is moeilijk, ga hier maar eens kijken, er staan er heel veel.

Groetjes en succes
Ines

Mascha zei

Het ziet er heel goed uit.
Groetjes Mascha

Peppy zei

Dat heb ik nog nooit gedaan, quilten, maar het lijkt me heel leuk. En kan natuurlijk ook kleinere dingen quilten, dat had ik me nog niet zo gerealiseerd :)