donderdag 15 september 2011

Wàt heb je gemaakt???

Dat viel uit manliefs mond toen ik hem vertelde een oplossing gevonden (en gemaakt) te hebben voor het 'geurgebeuren'  in ons huis. Even een uitleg wat dat geurgebeuren inhoud: ik ga ervan uit dat het toilet geen geurtoestanden nodig heeft en dan bedoel ik met name de synthetische variant. Als er na het toiletbezoek een ongewenst (natuurlijk!) luchtje achterblijft kan het raampje opengezet worden en als het echt heel erg is: steek even een lucifertje af. Wèg vies luchtje (hoe natuurlijk dan ook).

Manlief denkt daar dus anders over, er moet zo'n geurdecoding staan dat je de eerste dagen hoofdpijn bezorgt van de lucht die eraf komt en daarna weinig tot niets meer doet qua geur. Die moet je om de zoveel tijd vervangen, dan is de 'geurolie' op. Kost een hoop geld (zo'n 4 euro) en afval (glas en plastic en dan nog het verpakkingsmateriaal waarin je het koopt: papier en blisterplastic).

Mijn oplossing:


Men neme: gelatine (geur-, kleur-, smaakloze variant), zout, kokend water en geurolie (natuurlijke olie in dit geval). Los de gelatine op zoals op de verpakking staat (ik moest het 5 minuten weken in koud water) in een hoeveelheid die genoeg is voor 1/4 liter (ik heb een halve liter gemaakt maar dat is véél). De geweekte en uitgeknepen gelatine heb ik roerend opgelost in het kokend water (1/4 liter), theelepel zout erbij oplossen (tegen eventuele schimmel) en tegen het einde zo'n 30 druppels etherische olie. Ik koos voor lavende, geranium en rozenhout. Het mag best heel sterk ruiken want als het afgekoeld is is de geur een stuk minder.  Het warme nog vloeibare spul in een glas oid gieten (voorzichtig dat het glas niet springt) en laten afkoelen en opstijven volgens omschrijving op gelatine verpakking. Je kunt het spul met voedingsmiddelkleurstoffen allelei kekke kleuren geven, maar ik ga op zoek bij de kringloop naar een leuk gekleurd glazen bakje/glaasje om de volgende keer te gebruiken. Deze luchtverfrisser zou een maand werken voordat ie 'op' is. De kosten hiervan waren: 27 eurocent (half pakje gelatine, de rest had ik staan). Goed voor de portemonnee en het milieu (en vooral voor mn neus)

4 opmerkingen:

sarams1987a zei

bedankt voor je berichtje op mijn blog.

ruikt vast nu lekker fris met die oplossing

Mvg sarah

Corina zei

Oh wat een leuke tip! En gewoon met dingen die ik allemaal in huis heb! Ik ga het zeker een keer proberen.

Tineke zei

Nog nooit van gehoord, maar zeker het proberen waard. Dank voor de tip!

Natascha zei

Geweldige tip...die moet ik een keertje uitproberen. ( ook leuke kadootje om weg te geven...)