zaterdag 5 februari 2011

Wat is nu toch 'blocken'?

Ik heb hier (en elders) de vraag gekregen: wat is nou precies blocken en waarom doe je dat? Blocken is het opspannen van je werk. Je zorgt ervoor dat je project goed doordrongen is van koud water (gerust een half uur in een volle teil laten weken) Daarna druk (niet wrijven!!!) je voorzichtig het vocht er zover uit dat het niet meer drupt als je je werk oppakt (dat gaat makkelijk in een badlaken). Daarna zet je met spelden of een speciale blockkit je werk op spanning zodat de vorm er goed inkomt en de randjes zullen na het blocken ook niet meer oprollen dus het werk blijft goed plat. Bij deze sjaal heb ik de zijkanten vastgezet op precies dezelfde afstand zodat de sjaal overal even breed is en de punten aan de korte kanten zodat die goed uitsteken. Vooral bij lace (ajour) trekt het werk in elkaar en zie je het patroon niet goed, dat is verholpen na het blocken. Truien worden ook wel geblockt omdat je ze dan makkelijker in elkaar zetten kunt (ik brei rond, dus ik heb sowieso weinig naden daarom block ik truien (nog?) niet). Met een blockkit werk je met roestvrijstalen pennen die je door de kantsteken haalt en die zet je dan vast met enkele T-vormige spelden. Dat is behoorlijk minder werk dan dat je het werk blockt met 'gewone' spelden want daar moet je er heel veel gebruiken. Met blockkit ziet het er zo uit:

(foto van het www genomen, is geen eigen werk) Als je met kopspelden werkt zou je ieder puntje met een aparte speld moeten vastzetten (en dan zorgen dat de ene punt niet langer wordt dan de andere).

Heb je nog vragen, stel ze gerust hoor!

7 opmerkingen:

Ilonka zei

Wat handig om deze informatie te lezen. Hoe je je werk op spant. Ik lees dat je dat met een spankit kan doen. Is dat te koop in een maat. En kun je dat gewoon in een breiwibkel te koop.

Groetjes ilonka

i.heuverkamp@quicknet.nl

Miriam zei

Ik heb m'n kit gekocht bij de Wolhemel, maar die bestaat helaas niet meer. Je kunt ze nu bij Werelwol bestellen (online shop).

Groetjes
Miriam

Pauline zei

Tot zo ver begreep ik het al wel, alleen je wast een trui of sjaal ook...blijft het dan wel in model??

meijra zei

Bedankt voor het uitleggen, nu snap ik gelijk waarom het ook belangrijk is.

gr. Meijra

Miriam zei

@ Pauline, kantshawls was je niet zo vaak dus dat scheelt al. En als je ze wast moeten ze inderdaad even opnieuwd geblockt worden. Echt wollen truien hoef je ook niet al te vaak te wassen maar het blocken van een trui gebeurt meestal om hem netjes in elkaar te zetten.

Groetjes
Miriam

Anoniem zei

Wow, dat is een goede uitleg! Ik weet dat ik er ook nog een verschuldig ben, maar heb de tijd nog niet gevonden om dat inderdaad uit te schrijven. Good Job

Peppy zei

Als ik dat zo lees en zie, dan is een block-kit toch wel heel handig! Ik denk dat ik er ook maar eens 1 aan ga schaffen om uit te proberen.