donderdag 29 januari 2009

Mmmm, eierkoeken!

Vandaag heb ik eens eierkoeken gebakken. Ze zijn heerlijk maar erg bros. Zoonlief lust ze ook erg graag, de kruimels liggen dus door de hele kamer. Volgende keer probeer ik minder suiker, misschien dat ze dan ook minder bros worden. Het recept heb ik ergens van het internet getrokken: 200 gram suiker 150 gram zelfrijzend bakmeel 3 eieren 50 gram maïzena 1 zakje vanille suiker 2 theelepels bakpoeder Oven voorverwarmen op 200 graden. Bakplaat met bakpapier bedekken. Eieren, suiker en vanille suiker in een kom tot een schuimige massa kloppen. Zelfrijzend bakmeel, maïzena en bakpoeder, in gedeeltes, er luchtig doorheen scheppen. Bergjes deeg op het bakpapier scheppen met een tussenruimte van 6 cm (deeg loopt uit). Eierkoeken in 15 á 20 minuten lichtgeel bakken op 200 graden. Smakelijk! EDIT: kreeg net de tip om de eieren op kamertemperatuur te laten komen, dan zouden de eierkoeken minder krokant worden.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Lekker Miriam,ik bak ook vaak eierkoeken,soms zo zacht als cake.mmmmmmm
Daaag en groetjes van Annemieke

Anoniem zei

Hallo Miriam,
ik bak ook weleens eierkoeken.
heerlijk en zo zacht als cake.
Mmmmmmm lekker.
Daaag en groetjes van Annemieke

Anoniem zei

Mjummie lekker aanvalluhhhhh zien er goed uit hoor, lekkurrrrrrrrrr
groetejs van ons Marianneke

Miriam zei

Hé Annemieke, hoe krijg je ze zo zacht? Want deze zijn heerlijk, maar voor m'n kleine man heb ik liever zachte (loopt er geen spoor van kruimels door het huis ;) )

Groetjes,
Miriam

Anoniem zei

Hallo Miriam,
Ik heb andere verhoudingen van de ingrediënten.
3 verse eieren, 2 zakjes vanillesuiker, 125 gr fijne suiker,25 gr maizena, 150 gr zelfrijzend bakmeel.Alles klaarmaken zoals jij ook beschrijft en het deeg een halfuur laten rusten.Daarna een kleine 20 min bakken op 200 graden.
probeer het maar eens. Daaag Annemieke.
kruimelen zullen ze ook wel doen denk ik,........

Miriam zei

Dan ga ik het de volgende keer eens proberen volgens jouw recept. En het kruimelen, ach, dat heb je toch wel met zo'n kleine die wat eet. Maar bij deze eierkoeken spetteren de kruimels in de rondte zodra je je tanden er in zet, zo krokant.

Groetjes,
Miriam